Hovedmeny
Data Tracer International as (DTI) hadde oppstart i 1983. De første årene var hovedbeskjeftigelsen til selskapet oppsporing av last som av ulike årsaker var forsvunnet. Et globalt nettverk av "finnere" gjorde dette mulig.
Rederier og containerleasingselskaper hadde på 80 tallet relativt dårlig kontroll på hvor containere befant seg. Eksempelvis hadde et av de store leasingselskapene i 1986 mistet kontroll på over 10.000 containere. Mange av disse ble lokalisert av DTI.
Gjennom samarbeid med SAS og Braathen ble vi knyttet opp mot det internasjonale systemet SITA (Societe International Transport Aviacion) noe som gjorde at vi kunne kommunisere med alle flyplasser og flyselskaper over hele verden. Dette gjorde at vi kunne lokalisere flyfrakt som av ulike årsaker var havne på feil plass.
Forsikringsselskapene var nok de som hadde mest glede av DTI. I den første tiden var det primært å finne igjen last som av en aller annen grunn var havnet på avveie, men etter hvert ble også DTI mye brukt i forbindelse med planlegging av transporter. Eksempelvis kan nevnes transport av corne beef fra Argentina il Egypt . De foregående transportene her hadde blitt rejected av Egyptiske myndigheter. Dette løste DTI.
Svindel var også et stort problem her samarbeidet vi med Tyske Kripos, FBI, Danske Told og Skat, Metropolitan Police i London etc etc.
I de senere årene har virksomheten til DTI primært vært relatert til å være maritime konsulent. Her er det survey, hjelp i forbindelse med sertifisering av fartøy og mannskap, slepemanualer , slepetillatelser etc etc